הצטרפו אלינו בפייסבוק!

כמה זמן תינוק צריך לישון? או איך נראה סדר היום מבחינת שינה אצל ילדך…

תינוק מהיום שהוא נולד ישן. או במילים אחרות, מרבית זמנו מעביר התינוק בימיו הראשונים בשינה. הכיצד זה שאינו ממשיך בהרגלי שינה טובים אלו גם מאוחר יותר. ידוע לנו כי היכולת לישון טבועה בילוד וכבר ברחם הוא חווה מחזוריות של שינה-ערות. אם כך, מתי חל השיבוש שלאחריו התינוק מתקשה לישון? הכיצד זה שלא כל התינוקות ישנים מספיק?! ולמה התינוק שלי מתעורר אחרי 10 דקות?

התשובה לכך אינה פשוטה, אולם ניתנת לפתרון קל באופן יחסי.

בטרם נגיע אל הפתרון, תחילה נמדוד את משך השינה אצל תינוק במשך יממה שלמה ולא ע"פ כמה ישן בלילה בלבד או כמה במשך היום. ידוע לנו ממחקרים שכל מחזור שינה של תינוק/ילד קטן (פעוט במילה כוללת) נע סביב 45 דקות ולכן, בכל שינה חשוב שישלים את מחזור השינה ולא יתעורר לפני תום מחזור אחד.

כדי לעקוב אחר מחזורי השינה של ילדך, מומלץ לערוך רישום פשוט בתוך טבלה בו מצויין מתי נרדם וכמה זמן ישן במהלך היממה. לאחר 24 שעות יש לסכום הכל ולבדוק.
להלן טבלה כמה צריך לישון הפעוט בהתאם לגילו.

גיל התינוק שעות שינה ביממה
0-3 חודשים 16-18 שעות לא לחשוש אם התינוק ישן 10 שעות או 20 שעות. כל תינוק הוא שונה.
אם תינוק אוכל טוב והוא חיוני לא נראה בעיות שינה.  בשלב הזה לא תמיד מבחין בין יום ולילה.
3-6 חודשים 15-17 שעות השינוי: מרבית שעות השינה מתרכזות בלילה. אפשרות לבניית סדר יום.
6-12 חודשים 14-15 שעות השינוי: סדר יום מובנה וברור. זקוק לשינה בבוקר, צהריים ותנומה אחה"צ. בוקר – 45דק, צהריים- שעה וחצי, אחה"צ – 45 דק. אלו בערך השעות, לפחות זה הזמנים.

(אפשרי להוריד את שנת אחה"צ בהתאם לילד, בין גיל 8 חודשים לשנה, אך זה מצריך את הקדמת שנת הלילה) .

מומלץ- תינוק שהתעורר בגן בשעה 15, להשכיב סביב 18.30.

12-18 חודשים כ-14 שעות השינוי: שנת בוקר ושנת צהריים.

(רוב הילדים נפרדים משנת הבוקר, בין גיל 10 חודשים לשנה וחודשיים. ילדים שנמצאים בבית- ממשיכים לישון שנת בוקר עד גיל שנה וחצי בערך).

18-24 חודשים כ- 13-14 שעות השינוי: שנת צהריים בלבד.
24-36 חודשים 12-13 שעות כולל שנת צהריים
36-48 חודשים 11-12 שעות ישנם ילדים הזקוקים לשנת הצהריים ויש שלא. יש להתחשב בצרכי הילד ובטמפרמנט שלו.
מגיל 4 ומעלה 11 שעות כדי שהילד יהיה ערני ופתוח ללמידה

כעת, כמה טיפים כיצד נוכל לעודד פעוט להשלים מחזור שינה אחד לפחות בכל פעם.

הקפידו על סדר יום קבוע החוזר על עצמו באדיקות.

היו עירניים לסימני העייפות של הפעוט והשכיבו אותו לישון כאשר נראים בסימנים הראשונים. אין זה מומלץ "למשוך" את הזמן בטרם הכניסה למיטה.

הגיפו את התריסים והחשיכו את החדר בכל פעם שהתינוק ישן. תנו לו את המנוחה לה הוא זקוק.

הקפידו שלא להעיר את התינוק כאשר הוא ישן, גם אם זה אומר שינוי בסדר היום שלכם.

במהלך היום, בשנת הצהריים של הפעוט חשוב שישן במיטה שלו ובחדרו. רצוי כי כל שינה תהיה במיטה ורצוי להמעיט בשינה מחוץ לבית, במיוחד כאשר לתינוק "בעיות שינה".

אם התינוק באופן קבוע מתעורר לאחר זמן קצוב, המתינו בסמוך אליו כאשר הוא אמור להתעורר ומיד המשיכו את שנת ע"י מגע או נדנוד.

בחודשי החיים הראשונים של תינוק רצוי לתת לו מגע (הרמה בידיים) בכל עת שהוא מבקש. זהו צורך פיזיולוגי בחודשים הראשונים (כ-3-4 חודשים) והתינוק מקבל הרבה בטחון כאשר הוא קרוב להוריו.

הרגילו את הפעוט להירדם באופן עצמאי כבר בתחילת השינה, כך שגם אם יתעורר במהלך מחזור שינה או בלילה, ידע להרדים עצמו חזרה. (מאמר נוסף בהמשך כיצד לעשות זאת)

רוצים לקרוא כיצד לייצר שינה רציפה בלילה אצל הפעוט- היכנסו לכאן

ואם אחרי כל אלו עדיין יש לך שאלות, מוזמנים להרים טלפון להתייעצות-

ליאת סגל-אפשטיין, יועצת שינה מוסמכת בגישת האינטליגנציה הרגשית.

בייבילי מתפתחים בחיוך

052-3977286

לרשימת המאמרים המלאה  - לחצו כאן

בעיות שינה אצל תינוקות, חוסר שינה אצל תינוקות, יועצת שינה רחובות, יבנה, ראשון לציון, נס ציונה.

שם מלא טלפון מייל
מאשר קבלת חומר פרסומי ודיוורים מהאתר

כל הזכויות שמורות לבייבילי מתפתחים בחיוך. ייעוץ שינה וליווי התפתחותי לתינוקות וילדים, מגיל לידה ועד גיל 5. רח הר הצופים, רחובות